KAS programmid
Kõne arengu stimuleerimine
KAS programmid on suunatud lapse samm-sammuliseks erinevate närvisüsteemi osade kiiremaks häälestamiseks ja kõneliste oskuste õppeks. Varase lapsepõlve kogemused kujundavad suures osas lapse aju arengupotentsiaali.
Esimesed KAS-programmid SÜNDISID 2020 a karantiini ajal, mil vanemate juurdepääs spetsilistide abile oli piiratud. Meie keskuse spetsialistid alustasid veebipõhiste KAS programmidega nii eakohase kui ka arengu mahajäämusega laste peredele. Programmid olid suunatud lapsevanemate regulaarsele nõustamisele ja suunamisele ning sisaldasid erinevaid õppevideosid ja vestlust.
Tasakaalustatud tajuliste oskuste seostamine ja stimuleerimine TÄHENDAB eelkõige seda, et välditakse üksikute oskuste arengu forsseerimist ehk kunstlikku kiirendamist ning võetakse arvesse konkreetsete laste oskuste erinevat taset ja raskusi. Tasakaalustatud stimuleerimine tagab ühtlase, tugeva ja kindla vundamendi lapse kõneliseks arenguks.
KAS programmid toetuvad sensoorse integratsiooni teooriale. Selle teooria printsiipe vaadeldes näeme, kuivõrd oluline on kõikide närvisüsteemi osade tasakaalustatud koostöö. Selle tulemuseks on lapse võimetekohane kõne areng ja optimaalsed õpioskused terveks eluks.
Eeloskused ehk närvisüsteemi valdkonnad peavad nagu maja vundament olema võimalikult ühtlased. Uusi seoseid ja teadmisi ei pea kõigi ajus tekkivate seoste abil omandama kohe. osa seoseid soodustab õppimist tulevikus. Kui aju stimuleeritakse normaalselt, on hiljem lihtne õppida.
Beebi -KAS
Beebi-KAS programm, mis on loodud lapse optimaalseks stimuleerimiseks ning lapsevanema toetamiseks.
Uuringud näitavad, et rääkima õppides võivad raskustesse sattuda lapsed, kes pole beebieas saanud vajalikku stimulatsiooni. Beebi aju areneb tänu tagasisidele ümbruskonnast. Ajus tekkivad seosed mõjutavad lapse arengut. Nii õpib kiiremini rääkima see laps, kes on sünnist saadik viibinud elavas keelekeskkonnas. Lapsest, kelle lalinale vastatakse naeratuse ja kõnega, kujuneb tõenäoliselt emotsionaalselt tundlik inimene.
Kõneteraapiakeskus pakub tasakaalustatud rühmatööd beebidele ja vanematele. Rühmatöö käigus saab vanem lapsega mängulise tegevuse najal omandada olulisi võtteid, mida saab kodus jooksvalt kasutada. Spetsialist juhendab tegevust, vajadusel nõustab ja suunab.
Maimik -KAS
Väikelaste kõne arengu stimuleerimise programm sobib lastele vanuses 2a6k- 4a6k. Lapsed on oodatud rühmatundidesse koos vanemaga. Uuringute andmetel esimese kolme aasta kogemused ja õige stimulatsioon kujundavad suures osas lapse aju arengupotentsiaali.
Maimikud arenevad kõige paremini keskkonnas, kus on huvitav ringi vaadata, mis on turvaline ja kui ümbritsevad inimesed reageerivad nende emotsionaalsetele ja intellektuaalsetele vajadustele.
Ootame lapsi koos vanematega, kuna uuringute tulemustel vanemate aktiivne osalus lapse stimuleerimisel ja sekkumisel mõjub lapse arengule oluliselt efektiivsemalt. Vanemad viivad rühmateraapias kasutatud võtteid ja sekkumise viise seeläbi julgemalt ka oma igapäevastesse tegevustesse lastega.
Oodatud kõik lapsevanemad oma lapsega,
kes tahavd lapsega koos aktiivselt lapse kõnelist vundamenti laduda.
Rühm | Vanus | Rühma suurus | Kuumakse | Tunnitasu |
---|---|---|---|---|
maimiku-KAS 1 | 2.6 - 3.3 aastat | 5 last | 100 eur | 25 eur |
maimiku-KAS 2 | 3.4 - 4.6 aastat | 5 last | 100 eur | 25 eur |
Beebi -KAS
Eri-KAS programm toetub lisaks tavapärasele keeleõppele suures osas ka visuaalsele analüsaatorile ehk kõne ja pildilise materjali seosele. Tänu AAC (alternatiivkommunikatsiooni) vahenditele saavad lapsed keelelist materjali lisaks kuulmisele ka visuaalselt.
Praktiline, sagedane ja mitmekülgne kordamine kergendab olulisel määral võõrsõnade meeldejätmist. Spetsialisti teadliku sekkumise ajal rakenduvad ka teised oma tõhusust kinnitanud meetmed.
Võõrkeele sõnavara omandamisel aitab kõlaliselt sarnaste sõnade leidmine. Mõned sõnade paarid võivad olla lihtsad ja loogilised: nt. labidas – lopata; virsik – persik. Teised vastandid jäävad ruttu meelde tänu kummalisele või naljakale seosele nt., kask – kaska, sõrm – sõr.
Palju kergem on omandada keelt kui sellega kaasneb tugev (üllatus, nali) emotsioon. Võõrkeele omandamisel on kasulik harjutada uusi teadmisi väga lihtsa materjali alusel, mis on ajule tuttav. Ajule meeldivad kergemad asjad ja sobiv koormus. Suunatud mängu ajal kasutatud keeleline materjal jääb lihtsalt meelde ilma keelereeglite drillimiseta.
- auditiivne ja visuaalne mälu
- kinesteetiline taju ehk füüsilised aistingud, mida saame kui nt. kõneleme ise
- kõne rütmitaju
- kuulmistaju
- analoogiad
- assotsiatiivsed read
- praktiline kogemus ehk elamus
- motiveeriv ja positiivselt meelestatud sooritussituatsioon
Rühm | Vanus | Rühma suurus | Kuumakse | 1x makse | Aeg |
---|---|---|---|---|---|
eri-KAS | algkool-põhikool | 3 last | 148 eur | 37 eur | K, kell 15 |
Kooli -KAS
Lapse kirjaliku kõne eeloskused hakkavad kiiremini kujunema kui laps on umbes 4 ja poole aastane, see tähendab tervinisti 3 aastat enne kooli minekut. Lapse huvi tähtede ja kirjutamise vastu on kindlasti vajalik ära kasutada. Teisest küljest on lapsi, kellel peab huvi tekitajaks ja suunajaks olema täiskasvanu.
Lugemise ja kirjutamise kaudu hakkab laps omandama uusi teadmisi ja panema kirja oma teadmisi. Kirjaliku kõne kaudu inimesed omandavad haridust, suhtlevad ja see on üks osa täisväärtuslikust elust. Päris kirjutamise ja lugemise juurde sillutavad teed mitmed eeloskused, millega selles vanuses tegeletakse. Osa neist kujuneb tänu kaasasündinud bioloogilistele protsessidele, mis käivituvad aju struktuuride küpsemisel. Teine osa vajab aga teadvustatud suunamist ja konkreetsete oskuste süsteemset kujundamist või toetamist.
Kui laps omandab lugemise ja kirjutamise eeloskused mängulisel viisil, järgneb lugemise ja kirjutamise oskus juba kiiresti ja sageli märkamatult.
Sihtgrupp: programm on koostatud lastele vanuses 4.5-aastat, kes hakkavad omandama lugemise ja kirjutamise oskusi.
Eriti soovitatav on Kooli-KAS programm lastele, kelle kõne areng toimus väikese hilinemisega (lapse kõne hakkas aktiivsemalt arenema vaid 3. eluaasta ringis) või kelle kõnes esineb praegu sõna silbi- või häälikstruktuuri moonutusi.
Rühm | Vanus | Rühma suurus | Kuumakse | Tunnitasu | Aeg | Spetsialist |
---|---|---|---|---|---|---|
kooli-KAS 1 | 4.6 - 5.6 aastat | 6 last | 80 eur | 20 eur | pole avatud | Vladislava |
kooli-KAS 2 | 5.6 - 7 aastat | 6 last | 80 eur | 20 eur | pole avatud | Vladislava |
Registreeri KAS rühmatundi